TINJAUAN BACAAN

Hai Selamat datang  ke blog pertama saya

LATAR BELAKANG KAJIAN

Sekolah A merupakan sekolah berasrama penuh (SBP) iaitu kumpulan sekolah menengah khusus bagi pelajar-pelajar bumiputera dari luar bandar yang mendapat keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan melalui ujian PT3.Sekolah ini ditubuhkan pada 16 Jun 2003 di bekas tapak Sekolah Sultan Alam Shah yang kini telah berpindah ke Putrajaya pada tahun yang sama.Sekolah ini juga merupakan sebuah sekolah menengah sains di Cheras,Kuala Lumpur,Malaysia.Sekolah ini juga turut diketegorikan dalam 10 sekolah terbaik di Malaysia.Moto sekolah ini adalah “KREATIF,INOVATIF,PERODUKTIF”.Setiap tahun sekolah ini berjaya mengekalkan Gred Purata Sekolah (GPS) yang terbaik dalam setiap peperiksaan awam dan turut cemerlang dalam bidang akedemik dan kokurikulum dan berjaya ke peringkat kebangsaan dan antarabangsa.






Antara ciri-ciri persekitaran fizikal sebuah sekolah adalah seperti;

- susunan dan reka bentuk fizikal

- sumber bahan pembelajaran

- pencahayaan

- ruang  atau sudut pembelajaran

- pengudaraan, perabot dan kebersihan sekolah.



CIRI-CIRI PERSEKITARAN SPIKOSOSIAL SEKOLAH;

- Suasana selesa dan mesra

- Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal

- Suasana yang merangsang pembelajaran

- Menggalakkan pembelajaran koperatif dan memberi peluang yang sama untuk semua murid. 

CIRI-CIRI IKLIM KELAS YANG KONDUSIF

Hubungan yang saling hormat-menghormati di antara guru dengan murid-muridnya.

- Kesukarelaan murid-murid menerima aspirasi dan peraturan bilik darjah yang ditentukan oleh pihak pentadbiran sekolah.

- Perasaan kekitaan yang timbul di antara murid-murid dan guru-guru sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia.

- Kewujudan satu keadaan yang setiap murid melibatkan diri dalam kegiatan keilmuan dalam setiap peluang, termasuk usaha menggunakan bahasa dengan betul dan sesuai.


Halaman seterusnya seperti yang berikut :

KUMPULAN 6 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN

1.0 PENGENALAN DAN OBJEKTIF KAJIAN

2.0 TINJAUAN BACAAN

3.0 TEORI SEKOLAH DAN PERSEKITARAN DAN METODOLOGI

4.0 DAPATAN KAJIAN

5.0 ANALISIS KAJIAN

6.0 RUMUSAN







Ulasan

Catat Ulasan